Ćaraka Samhita- myśli wybrane

„To, co stanowi ajurwedę, samo w sobie jest kompletne, wieczne i nieśmiertelne. Reguluje ono działanie umysłu i emocje” /rozdz. 30, wers  26/

„Zdrowie jest podstawą obowiązku, bogactwa, przyjemności i wyzwolenia” /rodz. 1, wers 15/

„Celem ajurwedy jest utrzymanie zdrowia człowieka oraz usunięcie dolegliwości człowieka chorego /rozdz. 30, wers 26/

„Mędrcy praktykujący obrzędy religijne, którzy pragnęli osiągnąć wyzwolenie , szerzyli znajomość ajurwedy w ramach swych obowiązków religijnych, nie zaś w celu zarobkowania czy zaspokajania swych osobistych pragnień”

„Najlepszy praktyk to lekarz ajurwedyjski, który wykonuje swoje obowiązki, nie zarabiając pieniędzy, ani nie dążąc do zdobycia określonych korzyści, lecz kieruje się wyłącznie współczuciem i życzliwością wobec pacjenta” ?rozdz. 1-4, wers 57, 58/

„Każdy, kto popełnia złe uczynki, które niszczą inteligencję, cierpliwość oraz pamięć, tym samym wywołuje wszelkie odmiany zaburzeń fizycznych i umysłowych” /rozdz. 1, wers 102/

„W tym wszechświecie nie ma takiej substancji, która nie mogłaby zadziałać jak lek” /rozdz. 26, wers 12/

„TA, KTÓRA DZIELI SIĘ WIEDZĄ O ŻYCIU, JEST ZNANA JAKO AJURWEDA” /rozdz. 30, wer 23/

Cytuję za: Acharya Balkrishna.

Ćaraka – starożytny lekarz i mędrzec ajurwedyjski, znawca ludzkiej anatomii, pionier w dziedzinie genetyki, propagował wizję człowieka jako całości, podkreślał nierozerwalną więź ducha i ciała.

Ćaraka Samhita-  kompletne i ponadczasowe źródło wiedzy medycznej oraz zasad rządzących światem i życiem, do dziś wykorzystywane jako podręcznik do nauki na wszystkich kierunkach studiów ajurwedyjskich. Koncentruje się na zagadnieniach medycyny wewnętrznej, zwanej w ajurwedzie Kaya Chikitsa. Mówi się:  „jeśli nie ma czegoś tutaj, nie znajdziesz tego nigdzie indziej”.

nzi490

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>