Warto dbać o oczy

Warto codziennie poświęcić kilka chwil na relaks oczu. Jest to ważne zwłaszcza wtedy, gdy pracujesz przy komputerze albo narażasz swój wzrok na sztuczne oświetlenie. Jak zadbać o oczy? Podajemy kilka prostych ajurwedyjskich sposobów.

Możesz przyłożyć na oczy okład z plasterków chłodnego ogórka albo waciki bawełniane nasączone sokiem z aloesu, kolendry, wywarem ze świetlika lub kopru włoskiego.

Co ciekawe, posmarowanie podeszew stóp olejkiem rycynowym także działa ochładzająco na oczy. Miód, olej rycynowy, berberys lub napar z triphala również można stosować, pod kontrolą praktyka ajurwedy, aby złagodzić niegroźne dolegliwości oczu.

Jeśli oczy są napuchnięte lub przekrwione, aby złagodzić ten stan, wpuść do nich kilka kropli czystej wody różanej doraźnie lub profilaktycznie raz na tydzień.

Gdy oczy są suche lub swędzą, do każdego oka wkrop kroplę oleju sezamowego; ma to także ogólne korzystne działanie na wzrok. Ponieważ początkowo wzrok będzie zamglony, najlepiej zrobić to tuż przed snem.

Przemywaj oczy delikatnie wodą o temperaturze nie wyższej niż temperatura ciała.

Niektóre osoby mają na oczach brązowe plamki, co jest oznaką nagromadzenia toksyn w ciele. Oczy wyjątkowo oddalone od siebie lub bardzo blisko osadzone oznaczają naturę wata. Oczy u osób o tej konstytucji są suche i skłonne do podrażnień, a w przypadku gdy dana osoba zużyje całą swoją energię i jest wyczerpana, oczy szybko tracą połysk i stają się matowe. Oczy u osób typu kapha mogą mieć tendencję do świądu.

Aby poprawić wzrok, spędzaj mniej czasu w sztucznie oświetlonym pomieszczeniu oraz przy komputerze. Dobrym relaksem dla oczu jest wpatrywanie się w płomień świecy przez około 15 minut dziennie.

Zmęczonym oczom pomoże też masowanie oliwą lub olejem sezamowym dużych palców u nóg. Wykonuj ćwiczenia na oczy i spędzaj jak najwięcej czasu na łonie przyrody – naturalna zieleń przyrody działa na oczy uspokajająco.

Korzystnie wpłynie na oczy spożywanie produktów bogatych w witaminę A, którą znajdziesz w wielu warzywach, takich jak: kapusta włoska, jarmuż, rzepa, pietruszka czy rzeżucha czy słodkie ziemniaki. Marchewka i brokuły uzupełnią niedobory zarówno witaminy A, jak i C. Kozieradka i produkty pełnoziarniste są doskonałym źródłem witaminy B, która również wpływa korzystnie na oczy. Nie zapominaj też o cynku -  znajdziesz go w nasionach dyni i nasionach słonecznika oraz szpinaku.

Opracowanie na podstawie: Prakriti. Odkryj swoją pierwotną naturę. Robert E. Svoboda. Książka ukazała się w serii a-ajurweda.pl, nakładem wydawnictwa A-ti information services, Kraków 2013.

http://a-ajurweda.pl/pl/aktualnosci/zadbaj-o-swoj-wzrok
warto-zadbac-o-oczy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>